Blogg

28.02.2024 20:10

A-sida: Still Lovin You

B-sida: As Soon As The Good Times Roll

Det tyska heavybandet Scorpions skulle jag väl vanligtvis inte lyssna på, om det inte vore för att de gjorde Winds Of Change 1990. Men när jag sätter på Still Loving You, så överraskas jag av att "den här har jag ju hört förut och den är ju en okej rockballad". Det är alltså när bandet går på i ullstrumporna i stil med Winds Of Change som jag kan gillla dem. När de däremot vrider upp ljudväggen fullt som i As Soon As The Good Times Roll, blir det bara för mycket extra allt. Det är väl det som är svårt med heavy, att man tar i så man spricker. För en minimalist som jag blir det svårt att stå ut med. Den här singeln är från 1984.

26.02.2024 18:47

Jag var i helgen och såg den helt färska Bob Marley-filmen One Love av Reinaldo Marcus Green på Bio Savoy. Jag tänkte först att jag säkert skulle bli besviken och att filmen inte skulle göra musiken rättvisa. Men jag lugnades av att One Love var producerad på Marleys eget skivbolag Tuff Gong och med tillstånd av hans familj. 

Filmen tog sin utgångspunkt i de två stora konserter hemma på Jamaika där Bob Marley & The Wailers spelade: Smile Jamaica 1976 (inför vilken Bob Marley blev beskjuten) och One Love 1978 (där han skulle lugna det politiskt instabila läget på ön, och medla mellan stridstupparna Manley och Seaga, som hade gjort landet till en livsfarlig gangsterstat). Musiken är förstås filmens stora behållning. Tidiga och sena låtar blandas, fokus kom ändå att ligga på den kommersiella framgången med skivan Exodus, som Bob Marley gjorde i London, då han verkligen ville nå ut med sin reggaemusik över hela världen. Min favoritscen var när bandet drar igång krigsprotesten War inför den entusiastiska publiken i London 1977. Språket i filmen är autentisk patoisengelska. Det är mycket Jah, Rastafari, Garvey, Selassie och Bibeln, vilket ger street credibility till personporträttet.

Det som var speciellt med Bob Marley var att han, i motsats till många andra reggaeartister, verkligen skrev sånger. Han hade ett universellt revolutionärt och kärleksfullt budskap. Han var också hungrig efter framgång, något som inte gällde ursprungsmedlemmarna Peter Tosh och Bunny Wailer i lika hög grad. Bob Marley & The Wailers var också det mest kompletta reggaebandet, där inte minst vokaltrion I-Threes bidrog till det täta soundet.

Två brasklappar vill jag lägga in: Drack faktiskt bandet alkohol när de blev superkända? En sann rasta håller sig borta från spriten. Och: var I-Threes med i den tidiga Coxsone-produktionen Simmer Down?

Filmen var sympatisk och enkelt gjord, mera teater än film, trots att den var amerikansk, och den var trovärdig och finkänslig i sin framställning av storyn om Bob Marley - världens största reggaeartist. Gå och se den, om du kan.

21.02.2024 17:25

A-sida: Only One

B-sida: Mona

James Taylors storhetstid var i slutet på sextiotalet med LP:n Sweet Baby James. På den här singeln från 1985 lyckas han förvånadsvärt bra bevara det som Sweet Baby James hade som främsta kvaliteter: det laidbacka soundet, rösten och berättandet. Båda låtarna är värda flera genomlyssningar, de har något att säga. Det handlar om kvinnor förstår jag. Den första var hans enda, med den andra orsakade han hennes död, och i det samma kom han också att sakna hennes sällskap. Den här singeln här bevisar bara James Taylors förmåga att göra tidlös musik. Det som var bra i slutet av sextiotalet, är det än idag.

19.02.2024 16:04

Big Youths album Hit The Road Jack från 1976 har jag kanske någon gång ägt. Men jag vet inte vad som hände med skivan. Åtminstone är detta det mest sångbara jag har hört med denna fanbärare för tidigt DJ:ande från Jamaika. Han inleder med fyra covers av Gaye, Mayfield, McFadden och Marley/ Tosh. Här är det knappast fråga om toastande, utan mera om att föra fram originalartistens budskap. Mest om fred och frihet, som i Wailers Get Up Stand Up. Big Youth är föga originell på dessa inledningsspår. På B-sidan kommer han igång mera. I The Way Of The Light träffar han som bäst huvudet på spiken ifråga om den rätta vägen mot svart stolthet för alla som famlar omkring i Babylon. Den låten är verkligt tung och dread. Slutspåret Dread Is The Best går också för sig. För övrigt drunknar tyvärr den här skivan för mycket i enskilda ekoeffekter och trogenhet mot covers. Kanske var det därför som jag gjorde mig av med den?

14.02.2024 18:16

A-sida: Sweet Revenge

B-sida: Rabies (From The Dogs Of Love)

Sweet Revenge från 101:ers första singel (1981) känner jag igen från samlingsskivan Elgin Avenue Breakdown utgiven samma år. Men Rabies (From The Dogs of Love) är ny för mig. Det här är musik som jag gillar. Rak, opolerad pubrock. Och så har vi Joe Strummers stämma, som lägger extra krydda på allt. Beatet i Rabies känns bekant. Jag tycker att det går igen i Clashlåten Last Gang In Town från bandets andra LP. Strummer hade det från början, kärleken till traditionell rock. Det var bara att han blev än mer politisk med Clash.

12.02.2024 18:19

Strindbergs Respektfulla gatan från 1983 stötte jag på när jag köpte samlings-CD:n Världens bästa Johansson. Jag trodde när jag lyssnade på låten att Johan Johansson sjöng om en gata där man bör respektera varandra, alltså allas gata. Men andemeningen var en man som längtade till en finare stad med finare människor, där han skulle kunna beblanda sig med de fina och få respekt. Så jag missförstod ironin i låten. Men jag är inte den enda som kan missförstå. I sin valkampanj till Finlands president i år hävdade Olli Rehn att han är "Solid as a rock" och syftade då på låten I Am a Rock av Simon & Garfunkel. I likhet med mig, innan någon upplyste mig om det, trodde Olli på att låten handlar om en stark man som inte behöver andra. Tvärtom handlar låten om en svag man, en ensam man, som fjärmar sig från alla, och därför tror sig stark. "And a rock feels no pain/ And an island never cries", slutar låten så tragiskt. En annan politiker, som gör sig skyldig till ett ännu grövre justitiemord är Donald Trump. Han tar helt enkelt Bruce Springsteens Born In The USA från 1984 och menar att den skriker ut ett proamerikanskt budskap från en man som är stolt över USA. Tvärtom skildrar ju Springsteen det sjuka i det amerikanska samhället med en svidande ironi hos en gammal krigsveteran. Men det förstår inte Trump, som liksom alla som tror på honom, är fylld av sig själv.

07.02.2024 20:10

A-sida: Days Like These

B-sida: I Don`t Need This Pressure Ron/ Scholarship Is The Enemy Of Romance

Jag deltog i mitt livs första demonstration igår utanför Självstyrelsegården i Mariehamn. Vi var ett antal fackliga medlemmar, som var uppretade över landskapsregeringens planer på att smyga in regeringen Orpos sparkrav bakvägen till Åland, med följder som skulle drabba tryggheten inom facken. Och här passar väl vem annars än Englands stoltaste företrädare för facken, Billy Bragg, in. I Days Like These från 1985 sjunger han: "The right to build communities/ Is back behind closed doors/ ´Tveen government and people stands/ The right arm of the law." Passar bra in i sammanhanget tänker jag. 

05.02.2024 18:40

Rocken har alltid varit ett område där det varit fritt fram att experimentera med vad som helst för vem som helst. Det här betyder att många artister medvetet skapat sina alter egon och byggt myter omkring sig. De mest kända förvandlingskonstnärerna är väl kanske David Bowie och Elvis Presley. David Bowies olika metamorfoser finns väl dokumenterade på hans LP:s ända sedan i början på 70-talet då han blev Ziggy Stardust. Så minns man Thin White Duke i mitten av 70-talet och något som liknade en businessman i kavaj på 80-talet. Elvis steg fram som en höftvickande rebell i slutet av 50-talet, men avslutade karriären som någonslags avdankad halvgud iklädd gigantiska boxarmunderingar på Las Vegas hotellet International. Även Lou Reed försökte sig på ett alter ego i form av Rock n`Roll Animal i början på 70-talet, men jag vet inte hur nöjd han var med det. Så har vi Beatles, som gick från rockande teddyboys till flower power-bejakande rymdblommor i Sergeant Peppers i slutet på 60-talet. Dylan hade sin motorcykelolycka som han väl aldrig hämtade sig ifrån efter att han bytt akustisk gitarr mot el dito. Och man visste aldrig vad man hade att vänta från honom på nästa skiva. Religiös eller inte? I Sverige får väl Robert Broberg vara den som stått för mest namnbyten och med det också byte av konstnärlig stil och inriktning. Idag vet jag inte hur vanligt det är med förvandlingsnummer inom rock- och popbranschen. Kanske man som artist måste ha levt ett antal decennier, och börjat tidigt, för att det ska vara någon mening med det.

30.01.2024 19:14

A-sida: Festen är över

B-sida: Sista dansen

Låtar som handlar om en fest som är över finns någon. Men det handlar mest om att ljusen släcks och att det är dags att gå hem. I Dom smutsiga hundarnas version har festen redan övergått i antiklimax och den fortsätter ändå. Det blir intressant att höra vad det är som gör att man inser att festen kanske har pågått för länge. Allt är länsat och någon har låst in sig på toaletten och så vidare. Det är ingen rolig scen. I Sista dansen blir allegorin över något avslutat ännu tydligare. Allt är avslutat och musiken är falsk, bara ett par dansar fortfarande. Vaktmästaren väntar på att släcka. Man funderar på vad allegorin handlar om. Kanske 68-upproret som kom av sig? Singeln är från 1982.

29.01.2024 18:14

Jag minns när CD-skivan kom där runt -84-85. Jag var inte speciellt intresserad av den, men farsan investerade i ny CD-spelare och ett antal skivor. Han spelade Leonard Cohens Various Positions (1984) i lägenheten som jag bodde tillsammans med honom i, och man trodde inte att Leonard kunde gå ned lägre i tonomfång än så, innan I`m Your Man utkom fyra år senare, och hans röst mest kändes som vibrationer i väggarna. Jag märkte att CD-skivan tog vinylens plats på det sättet att det inte längre fanns vinylskivor att köpa. Alla sade att CD:n hade så mycket mer kliniskt ljud, att det var bättre ljud helt enkelt. Och jag höll väl med. Jag minns inte när jag köpte min första CD-skiva, men jag vet att det dröjde väldigt länge. Jag tror att många artister gav ut sina album parallellt, både på CD och vinyl. Jag saknade nog all den information man fick på vinylomslagen, men tyckte väl som alla andra att vinylen var skrapig och gammaldags. Så slutade jag också köpa skivor vid samma tid.

Nuförtiden har vinylen kommit tillbaka och CD:n sjunkit in i skuggan. Man kan få en CD-skiva för någon euro, medan vinylskivor oftast är eftertraktade dyrgripar. Man har också börjat förstå att gilla det varmare och mer naturliga soundet på vinylerna igen. Och så har vinylerna den fördelen att de aldrig börjar hacka på grund av statisk elektricitet som CD-skivorna oftast gör. Och jag köper mycket hellre samma album på vinyl än på CD.

<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Bloggsvar

19.01.2016 10:11
Hej, läser dagligen här på bloggen. Intressantast, förutom de låtar du lägger upp, är gang of four inlägget. Vet inte hur stora dom var "på sin tid" men klart är att låtarna håller än. Tankade häromdagen(innan ditt blogginlägg) ner några låtar på min playlist på spotify. Förövrigt har jag såklart...